Οι τέχνες επιδρούν θετικά στη ζωή του παιδιού
Οι τέχνες έχουν αξιοσημείωτα θετική επίδραση στη ζωή των παιδιών. Τα παιδιά που ασχολούνται με αυτές -είτε πρόκειται για χορό, θέατρο ή οπτικά μέσα- έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν συμπόνια για τους άλλους, λιγότερες πιθανότητες να έχουν προβλήματα πειθαρχίας και ενδέχεται να έχουν καλύτερες επιδόσεις στα γραπτά διαγωνίσματα.
Πρόκειται για εντυπωσιακά αποτελέσματα, τα οποία κάνουν ακόμα πιο απογοητευτικό το γεγονός, ότι τα σχολεία μας δεν έχουν αρκετά καλλιτεχνικά μαθήματα.
[divider]
[divider]
Για τις ανάγκες της έρευνας επιλέχθηκαν 10.548 μαθητές, οι οποίοι φοιτούσαν σε σχολεία της αμερικανικής επαρχιακής πόλης Houston, στην οποία μόνο ένα στα τρία σχολεία έχει δάσκαλο καλλιτεχνικών. Οι ειδικοί σύγκριναν σχολεία με οκτώ προγράμματα καλλιτεχνικών μαθημάτων και σχολεία με μόνο τρία προγράμματα. Η διαφορά ανάμεσα στους μαθητές που παρακολουθούσαν πολύωρα καλλιτεχνικά προγράμματα και σε αυτούς με ελάχιστη επαφή ήταν μεγάλη!
Ενδεικτικά, σε ομάδα μαθητών Α’ Δημοτικού, παρουσιάστηκε μια παράσταση κουκλοθεάτρου, η οποία σκοπό είχε να μεταφέρει ξεκάθαρα μηνύματα κατά της σχολικής βίας. Η δασκάλα των παιδιών είπε, όταν ρωτήθηκε από τους επιστήμονες, ότι «Η παράσταση έκανε τα παιδιά να νιώσουν, ότι ήταν ‘μέσα’ στο έργο. Στο τέλος της, είχαν καταλάβει απόλυτα και μπορούσαν να απαντήσουν γιατί το bullying είναι λάθος και γιατί δεν πρέπει να φερόμαστε έτσι.».
Αργότερα, οι ερευνητές μελέτησαν τις διαφορές στις ακαδημαϊκές επιδόσεις, στην πειθαρχία, στην ενσυναίσθηση και τη στοχοθέτηση των παιδιών. Τους ζητήθηκε να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως «Μου αρέσει να βοηθάω τα άτομα που δεν τους φέρονται σωστά;» και «Έχω σκοπό να πάω στο Πανεπιστήμιο;». Βρήκαν, λοιπόν, ότι τα παιδιά που παρακολουθούν τακτικά μαθήματα καλλιτεχνικών, έχουν πολύ καλύτερη συμπεριφορά, πολύ καλύτερες επιδόσεις στα γραπτά διαγωνίσματα και δείχνουν συμπόνια στους συμμαθητές τους. Εκεί που δεν είδαν μεγάλες διαφορές είναι στις επιδόσεις τους στα μαθηματικά, όμως ένας από τους ερευνητές, ο Brian Kisida, είπε, ότι αυτό δεν θα πρέπει να μειώσει τη σπουδαιότητα της μελέτης.
[divider]
[divider]
«Θα μπορούσαν κάποιοι να πουν, ότι: να, έμαθαν πολλά περισσότερα σε άλλους τομείς, αλλά οι βαθμοί τους στα μαθηματικά έπεσαν, οπότε κάτι κερδίζεις κάτι χάνεις με τα πολλά καλλιτεχνικά. Εμείς, όμως, δεν το βλέπουμε καθόλου έτσι!», είπε χαρακτηριστικά ο Kisida.
Οι τέχνες μπορεί να έχουν σημαντική επίδραση και τα παιδιά που δυσκολεύονται στις τάξεις τους. «Κάποιοι μαθητές που δεν αριστεύουν ακαδημαϊκά, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις τέχνες, γιατί τους βοηθούν να μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο», λέει μια δασκάλα της πρώτης Δημοτικού στο σχολείο Codwell Elementary.
Δυστυχώς, τα καλλιτεχνικά προγράμματα στα σχολεία καλύπτουν ελαχιστες ώρες ανά εβδομάδα. Η «αισθητική αγωγή», όπως ονομάζεται το σχολικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα, περιλαμβάνει Εικαστικά, Μουσική και Θεατρική Αγωγή που διδάσκονται μόλις 4 ώρες την εβδομάδα στις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού και μόλις 3 ώρες στις υπόλοιπες τάξεις. Κι όμως, κρίνοντας από τις μελέτες, θα ήταν εξαιρετικά ωφέλιμο για τα παιδιά μας, οι ώρες αυτές να αυξηθούν.
Ενδεικτικά, στα σχολεία της Φινλανδίας, το μάθημα της μουσικής παραδίδεται σε ειδική αίθουσα με μουσικά όργανα, ενώ η αίθουσα εικαστικών είναι πλήρως εξοπλισμένη με υλικά. Επιπλέον, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται μάθημα χορού, αλλά και εικαστικών τεχνών (αρχιτεκτονική, διακοσμητική, οπτικοακουστικά κ.λ.π.) Έχουμε μέλλον, λοιπόν, ακόμα, αλλά ας ελπίσουμε, ότι έρευνες όπως αυτή θα δώσουν ένα έναυσμα για λίγη παραπάνω τέχνη, αν όχι στα σχολεία μας, έστω στις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών για τις οποίες υπεύθυνοι είμαστε εμείς, οι γονείς.