KidsnewsΥγεία

H καλή μέρα…από το πρωινό φαίνεται! | Από τη διαιτολόγο – διατροφολόγο Ανδριάνα Ρόζμους

Η αξία του πρωινού είναι, αναμφισβήτητα, πολύ σημαντική για μικρούς και μεγάλους. Το πρωί ο οργανισμός μας προέρχεται από νηστεία πολλών ωρών και χρειάζεται άμεσα ενέργεια για να να μπορέσει να ανταπεξέλθει, τόσο σωματικά όσο και πνευματικά, στις δραστηριότητες της ημέρας που ξεκινά.

Γράφει η Ανδριάνα Ρόζμους – Διαιτολόγος / Διατροφολόγος

 

[divider]

Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό έχουν καλύτερη επίδοση στο σχολείο και στις αθλητικές δραστηριότητες, αφού η κατανάλωση πρωινού:

 

  • βελτιώνει την ικανότητα συγκέντρωσης και επίλυσης προβλημάτων,
  • ενισχύει τη μνήμη και την αντίληψη,
  • ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα,
  • βοηθά στη διαχείριση του σωματικού βάρους,
  • βελτιώνει τη διάθεση για το υπόλοιπο της ημέρας,
  • συμβάλλει στη διαμόρφωση πιο υγιών διατροφικών συνηθειών και
  • βοηθά στην κάλυψη των θρεπτικών απαιτήσεων του οργανισμού.

 

Έρευνες έχουν δείξει ότι μόνο το 55% των παιδιών καταναλώνουν πλήρες πρωινό γεύμα, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό παιδιών πίνουν μόνο γάλα (ελλιπές πρωινό). Τα παιδιά που παραλείπουν το πρωινό γεύμα τείνουν να τρώνε περισσότερο την υπόλοιπη μέρα (μεγαλύτερα γεύματα, συνεχές τσιμπολόγημα) και μάλιστα να επιλέγουν συχνότερα τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη, γεγονός που οδηγεί σε αυξημένο σωματικό βάρος (τα παχύσαρκα παιδιά παραλείπουν πιο συχνά το πρωινό τους) και αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων στο αίμα. Επιπλέον, τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ανεπάρκεια σε θρεπτικά συστατικά και κατά κανόνα έχουν λιγότερο υγιείς διατροφικές συνήθειες.

 

Επομένως, το πρωινό γεύμα είναι απαραίτητο να γίνει καθημερινή οικογενειακή συνήθεια!

 

Ποια χαρακτηριστικά, όμως, πρέπει να έχει το πρωινό για να είναι πλήρες και ισορροπημένο;

 

  • Αυτό που ζητά πρωτίστως ο οργανισμός είναι υδατάνθρακες και πιο συγκεκριμένα γλυκόζη, που αποτελεί το κύριο καύσιμο του εγκεφάλου. Προτιμούμε προϊόντα ολικής άλεσης που παρέχουν στον οργανισμό περισσότερες φυτικές ίνες, ενισχύοντας έτσι το αίσθημα του κορεσμού.
  • Το πρωινό καλό είναι να περιλαμβάνει κάποιο γαλακτοκομικό προϊόν, έτσι ώστε να καλυφθεί μέρος των αναγκών του παιδιού σε ασβέστιο.
  • Απαραίτητο συμπλήρωμα του πρωινού γεύματος είναι η προσθήκη κάποιου φρούτου ή λαχανικού, που θα εφοδιάσει το παιδί με επιπλέον φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα.
  • Στο πρωινό γεύμα πρέπει να υπάρχουν από πολύ εύληπτα (υγρά, μαλακά) τρόφιμα μέχρι λιγότερο εύληπτα (σκληρά) τρόφιμα, για να διευκολυνθεί η πρόσληψη και η διαδικασία μάσησης της τροφής.
  • Μια πηγή καλών λιπαρών, όπως βούτυρο ξηρών καρπών/σπόρων ή ξηροί καρποί μπορεί να αποτελέσει μέρος του πρωινού γεύματος παρέχοντας σημαντικά θρεπτικά συστατικά (όπως Ω-3 λιπαρά οξέα). Σε ότι αφορά στους ξηρούς καρπούς χρειάζεται προσοχή στα μικρά παιδιά, γιατί υπάρχει κίνδυνος πνιγμονής.
  • Το πρωινό πρέπει να είναι νόστιμο.
  • Έχει φανεί από μελέτες ότι ένα αγουροξυπνημένο παιδί αναζητά ένα οικείο και όχι ένα πρωτότυπο πρωινό. Οπότε, αφήνουμε τις ευφάνταστες ιδέες για το Σαββατοκύριακο και τις αργίες.

 

Παρακάτω ακολουθούν κάποιες προτάσεις για ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό γεύμα, που προορίζονται για παιδιά μεγαλύτερα των 2 ετών.

 

  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 30 γρ δημητριακά χωρίς ζάχαρη + 1 κ.γ. μέλι + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 1 φέτα ψωμί ολικής άλεσης + 1 κ.γ. μέλι ή μαρμελάδα + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 1 φέτα ψωμί ολικής άλεσης + 1 κ.γ. ταχίνι + 1 κ.γ. μέλι + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα και 1 φέτα κέικ καρότου χωρίς ζάχαρη (με σταφίδες και καρύδια)
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα και 2 σπιτικά cookies με βρώμη & αμύγδαλα + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι φυσικό χυμό + 1 φέτα ψωμί ολικής άλεσης + 1 αυγό βραστό
  • 1 ποτήρι φυσικό χυμό + 2 σπιτικά τυροπιτάκια
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 1 τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών & ροδέλες λαχανικών
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 2 φρυγανιές ολικής άλεσης + 1 κ.γ. αμυγδαλοβούτυρο +

1 κ.γ. μέλι + 1 φρούτο

  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 1 φέτα ψωμί πολύσπορο + 30 γρ τυρί κρέμα χαμηλών λιπαρών + 1 κ.γ. μέλι + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 1 αυγόφετα + 1 φρούτο
  • 1 ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα + 2 pancakes + 1 κ.γ. μέλι + ροδέλες μπανάνας

 

Παρατήρηση: Οι παραπάνω ποσότητες είναι ενδεικτικές και μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με την ηλικία και το φύλο του παιδιού.

 

Ξυπνήστε, λοιπόν, 10 λεπτά νωρίτερα και απολαύστε μαζί με τα παιδάκια σας το πρώτο γεύμα της ημέρας, βάζοντας τα θεμέλια μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής για όλη την οικογένεια.

Μην ξεχνάτε, όμως, ότι το πρωινό είναι ένα μόνο γεύμα και πρέπει να εντάσσεται στα πλαίσια ενός ημερήσιου ισορροπημένου διαιτολογίου που περιλαμβάνει και άλλα κύρια γεύματα (μεσημεριανό, βραδινό) και ενδιάμεσα σνακ (δεκατιανό, απογευματινό).

 

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι το πρωινό γεύμα είναι μια υγιής καθημερινή συνήθεια με πολλά σημαντικά οφέλη στη σωματική και πνευματική υγεία του παιδιού.

Back to top button