3ο ΓΕΛ Τρικάλων: ένα διαπολιτισμικό σχολείο!
Στη διαπολιτισμικότητα ετσιάζει η παιδαγωγική ομάδα του 3ου ΓΕΛ Τρικάλων, προτρύνοντας μαθητές και καθηγητές να αρχίσουν ένα ταξίδι ανταλλαγής γνώσεων και εκπαιδευτικών μεθόδων μέσα από τα προγράμματα ERASMUS. Όπως αναφέρουν τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας,
“Το σχολείο μας, 3ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων ‘Οδυσσέας Ελύτης’ , «σπίτι» για 390 μαθητές και 40 καθηγητές περίπου, είναι ένα από τα δύο παλαιότερα και ιστορικότερα σχολεία της περιοχής. Αποτέλεσε το μοναδικό Σχολείο Θηλέων της πόλης και θεωρείται κατεξοχήν αστικό σχολείο. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αξιοσημείωτη εισροή παιδιών μεταναστών μεταξύ των μαθητών που φοιτούν, καθιστώντας έτσι αναγκαία την ανάπτυξη διαπολιτισμικών μαθησιακών δεξιοτήτων οι οποίες θα ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας για το σχολείο και το επιστημονικό προσωπικό του στα πλαίσια της ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής που επιδιώκουμε. Ένα σχολείο ανοιχτό στην Ευρώπη αποτελεί πόλο έλξης όχι μόνο για τα παιδιά που προέρχονται από εθνικές μειονότητες αλλά και για όσους γονείς ενδιαφέρονται και επιδιώκουν να έχουν τέτοιους παιδαγωγούς στα παιδιά τους ικανούς να τα διαποτίσουν με σύγχρονες ηθικές αξίες και ιδανικά τα οποία αρμόζουν στην κουλτούρα της παρούσας ,διαφανούς ,ενσωματωμένης στα διεθνή πρότυπα ελληνικής εκπαίδευσης.
Στα πλαίσια λοιπόν του προαναφερθέντος σχεδίου-οράματος του σχολείου μας, πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση της παιδαγωγικής ομάδας που αιτήθηκε και κέρδισε τη συμμετοχή της σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ERASMUS +Staff Τraining Mobility στο Πόρτο της Πορτογαλίας από τις 18 έως 23 Οκτωβρίου 2015 με θέμα ‘ Project Management for Cross-Cultural Exchange ProjectsinEurope ’.
Οι εργασίες και ολόκληρη η επιμορφωτική διαδικασία υπήρξαν επίπονες, μακροχρόνιες αλλά και συνάμα άκρως διαφωτιστικές και ωφέλιμες για τους παρευρισκόμενους αφού καλλιεργήθηκε ένα κλίμα άψογης συνεργασίας και ομαδικότητας από τους εκπροσώπους και των εννέα χωρών που παρευρέθησαν.
Με αναμφισβήτητη χαρά η παιδαγωγική ομάδα του σχολείου μας συνεργάστηκε με εκπαιδευτικούς από χώρες οι οποίες εφαρμόζουν αναντίρρητα τις καλύτερες εκπαιδευτικές πρακτικές μάθησης όπως για παράδειγμα η Φινλανδία, η Δανία, η Γερμανία, η Λιθουανία κ.α.,ανταλλάσσοντας άριστες συμβουλές και μεθόδους σύγχρονης διδασκαλίας σε πραγματικά πολύ υψηλό επίπεδο.
Οι τρεις καθηγητές κος Ευάγγελος Αργυρόπουλος, διευθυντής, η κα Μαρία Σαμαρά ΠΕ06 και η κα Κριστίν Φέρνες Ρουσιαμάνη ΠΕ06που συμμετείχαμε στα Project management for cross-culturalex change training courses στην Πορτογαλία πιστεύουμε ότι με αυτό τον τρόπο βάλαμε ένα λιθαράκι με απώτερο στόχο το σχηματισμό μίας ομάδαςErasmus + του σχολείου μας, ικανή να το εκπροσωπεί σε κάθε είδους διαπολιτισμική συνεργασία. Συμμετέχοντας στην εν λόγω σεμιναριακή επιμόρφωση καθώς και σε άλλες που ενδεχομένως προκύψουν, η Erasmus + ομάδα θα ενεργήσει ως πολλαπλασιαστής στα υπόλοιπα μέλη του επιστημονικού μας προσωπικού διότι θα μεταλαμπαδεύσει τις αποκτηθείσες γνώσεις και εμπειρίες σε όλους τους συναδέλφους, προωθώντας έτσι την ομαδικότητα, το πνεύμα συνεργασίας και φυσικά την βελτίωση του ευρωπαϊκού διαπολιτισμικού έργου κι επιπέδου ολόκληρης της σχολικής μονάδας.
Ας μην αγνοούμε επίσης ότι η επαφή με τους Ευρωπαίους Εταίρους παρέχει αναμφισβήτητα μεγαλύτερη διαλλακτικότητα, ευκαμψία και σαφώς μεγαλύτερη ικανότητα στην καθημερινή διδασκαλία μαθητών προερχομένων από γονείς μετανάστες, οι οποίοι όπως προαναφέραμε αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του μαθητικού μας δυναμικού.
Οι ενωμένες φωνές όλων των Ευρωπαίων συναδέλφων , σαφώς πιο έμπειρων σε ό,τι αφορά διαπολιτισμικά προγράμματα, αποτελούν πηγή έμπνευσης για μας διότι πολύ απλά μας παρέχουν εμπλουτισμένη διαπολιτισμική γνώση και συμπεριφορά με σαφή προτεραιότητα στην παροχή κινήτρων, στόχων, σχεδιασμού και ομαδικής συνεργασία των μαθητών τους, επωφελούμενοι ασφαλώς από εκείνους που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες , οι οποίοι τώρα με τη σειρά τους πρωταγωνιστούν και στις Ελληνικές αίθουσες.
Τα ελληνικά σχολεία χρειάζονται άμεση βοήθεια στο εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό τους έργο. Οι Ευρωπαϊκές ανταλλαγές επομένως, τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών, είναι απαραίτητες στο σημερινό διεθνών προδιαγραφών Ελληνικό σχολείο, αφού ενισχύουν τις παραδοσιακές ενδοχώριες εκπαιδευτικές τακτικές ενώ συγχρόνως καλλιεργούν νέες ,ποιοτικότερες, πολυπολιτισμικές και μαθητοκεντρικές συνεργασίες.
Τέλος, είναι πλέον αναντίρρητο το γεγονός ότι η εφαρμογή Ευρωπαϊκών ερευνητικών εργασιών με αποδέκτες και τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς τους ,θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο ενδογενές μέρος της σχολικής οργάνωσης και της παιδαγωγικής διαδικασίας”