Σχολές γονέων

Φωτιά στην Πεντέλη: Πώς καθησυχάζουμε τα παιδιά, πώς βοηθάμε τον εαυτό μας

Οι εικόνες από τη φωτιά στην Πεντέλη κάνουν τον γύρο των τηλεοπτικών καναλιών και του Διαδικτύου, συγκλονίζοντας όλους όσοι τις βλέπουν.

Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι χρήσιμο να ξέρουμε πώς να καθησυχάζουμε τα παιδιά, που τρομαγμένα βλέπουν τις πύρινες γλώσσες να κατακαίουν τα πάντα στο πέρασμά τους και παράλληλα ακούνε πράγματα, που τα κάνουν να χάνουν τον ύπνο τους. Εξίσου σημαντικό, φυσικά, είναι να ξέρουμε πώς να βοηθάμε τον εαυτό μας.

Φωτιά στην Πεντέλη: Πώς καθησυχάζουμε τα παιδιά
Οι επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας τονίζουν ότι είναι ένα δύσκολο θέμα, που προκαλεί στα παιδιά ανασφάλεια και φόβο. Μιλάμε σε κάθε παιδί ανάλογα με την ηλικία του.

2–6 ετών
Τα καθησυχάζουμε με λέξεις και χειρονομίες. Τους λέμε ότι είναι ασφαλή. Τα παίρνουμε αγκαλιά και τους λέμε ότι όλα θα πάνε καλά.

Μιλάμε για συναισθήματα. Τα ρωτάμε πώς νιώθουν. Τους λέμε ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό να φοβούνται και να είναι στενοχωρημένα. Έτσι νιώθουμε κι εμείς.

Λίγες και απλές λέξεις. Προσπαθούμε να εξηγήσουμε με απλά λόγια τι συμβαίνει και θυμίζουμε, αν υπάρχει, κάποιο σχετικό παράδειγμα από το πρόσφατο παρελθόν.

Λέμε ότι κάποιος έχει τον έλεγχο. Λέμε στο παιδί ότι οι πυροσβέστες κάνουν ό,τι μπορούν για να σβήσουν τη φωτιά και ότι ο μπαμπάς και η μαμά δεν θα αφήσουν να συμβεί σε εκείνο τίποτα κακό.

7–12 ετών
Απαντάμε στις ερωτήσεις τους. Τους λέμε ότι είμαστε εκεί για αυτά, πρόθυμοι να λύσουμε όλες τους τις απορίες.

Μιλάμε με ηρεμία. Προσπαθούμε, όσο γίνεται, να αποφορτιστούμε συναισθηματικά, πριν από τη συζήτηση. Τους λέμε πώς νιώθουμε και εξηγούμε τι έχει συμβεί με αρκετές λεπτομέρειες.

Εστιάζουμε στα θετικά. Προσπαθούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Μιλάμε για τον εθελοντισμό, για την αλληλεγγύη, για όλους εκείνους που βοηθάνε τους συνανθρώπους τους σε αυτές τις δύσκολες καταστάσεις.

Δεν κριτικάρουμε τις απορίες τους. Είμαστε ανοικτοί στις ερωτήσεις των παιδιών και δεν τις κριτικάρουμε.

12-18 ετών
Ενθαρρύνουμε τον διάλογο. Τα παιδιά στην εφηβεία είναι εκτεθειμένα σε κάθε είδους πληροφορία και συζητάνε για τα τεκταινόμενα στα social media. Συζητάμε ανοικτά μαζί τους για την κατάσταση και τα ρωτάμε τη γνώμη τους.

Ομολογούμε πως δεν είστε παντογνώστες. Δεν βάζουμε κόφτη στις ερωτήσεις τους. Δεν είναι κακό να παραδεχτούμε ότι δεν έχουμε όλες τις απαντήσεις. Οι πυρκαγιές, όπως και όλες οι φυσικές καταστροφές, είναι θέματα δύσκολα, με πολλές παραμέτρους.

Μιλάμε για τον εθελοντισμό. Παρακινούμε τους εφήβους να προστρέξουν σε βοήθεια των πληγέντων. Η αλληλεγγύη και ο εθελοντισμός είναι πολύτιμες αξίες.

Πώς να βοηθήσουμε τον εαυτό μας
Η ψυχολόγος – παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου επισημαίνει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις φυσικών καταστροφών χρειάζεται να ξέρουμε πώς να βοηθήσουμε τον εαυτό μας. Είναι σημαντικό να καταφέρετε να αποκτήσετε πάλι την αίσθηση ελέγχου στη ζωή σας, λέει χαρακτηριστικά.

Αναγνωρίστε τα συναισθήματα σας και αποδεχθείτε ότι είναι φυσιολογικά με αυτά που συμβαίνουν
Συζητήστε με τον σύντροφό σας ή με άλλα αγαπημένα σας πρόσωπα για αυτά που αισθάνεστε
Περιορίστε την έκθεσή σας στην πληροφόρηση
Ζητήστε υποστήριξη από φίλους σας και μοιραστείτε τις ανησυχίες σας
Καθιερώστε εκ νέου τις ρουτίνες σας
Φροντίστε τη διατροφή σας, ασκηθείτε και προσπαθήστε να ξεκουράζεστε
Εάν αντιμετωπίζετε δυσκολίες με τον ύπνο, εφαρμόστε τεχνικές χαλάρωσης ή διαλογισμού
Εάν το άγχος ή η θλίψη επιμένουν για περισσότερες από δύο έως τέσσερις εβδομάδες μετά το συμβάν, είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.

 

Πηγή: healthstories

 

Back to top button