Σκεφτείτε… μήπως πρέπει να επισκεφθώ έναν λογοθεραπευτή; (Μέρος 2)

Σκεφτείτε… μήπως πρέπει να επισκεφθώ έναν λογοθεραπευτή; (Μέρος 2)
3 έως 4 ετών ΝΑΙ-ΟΧΙ
- Καταλαβαίνει τη χρήση των αντικειμένων;
- Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη;
- Υποβάλλει και απαντά μικρές ερωτήσεις (ποιοι, που, τι, γιατί;)
- Χρησιμοποιεί τον λόγο για να εκφράσει συναίσθημα;
- Ζητά άδεια για κάτι;
- Αστειεύεται;
- Μιλάει για τους άλλους;
- Κάνει φίλους;
- Παίζει σε ομάδες;
- Γίνεται κατανοητό από άγνωστους ανθρώπους;
- Χρησιμοποιεί μέχρι 6 λέξεις σε μια πρόταση;
- Έχει επίγνωση για το παρελθόν και το μέλλον;
- Επαναλαμβάνεται, έχει μπλοκαρίσματα, ακανόνιστη αναπνοή και γκριμάτσες προσώπου κατά τη διάρκεια της ομιλίας;
- Ψιθυρίζει;
- Βελτιώνονται οι γραμματικές προτάσεις αν και μερικά λάθη παραμένουν;
- Κάνει κατάλληλη χρήση του «είναι», σε όλους τους τύπους μέσα στις προτάσεις;
- Λέει 2 γεγονότα κατά τη χρονολογική σειρά;
- Συμμετέχει σε μεγάλης διάρκειας συνομιλίες;
- Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, ρήματα σε μέλλοντα χρόνο και σωστή χρήση των ρημάτων;
- Χρησιμοποιεί με συνέπεια πληθυντικούς, κτητικές αντωνυμίες και απλά ρήματα αόριστου χρόνου;
- Κατανοεί περιγραφικές έννοιες «ελαφρύ βαρύ», «άδειο – γεμάτο» κτλ.;
- Κατανοεί ποσοτικές έννοιες «πολλά – όλα», «ένα – κανένα»;
- Κατανοεί αντίθετες έννοιες «ίδιο – διαφορετικό»;
4 έως 5 ετών
- Κατανοεί χρονικές έννοιες «μέρα», «νύχτα», όπως και «πρωί», «μεσημέρι», «απόγευμα», «βράδυ»;
- Αντιλαμβάνεται τις ποσοτικές έννοιες «πολύ», «λίγο»;
- Κατανοεί χωρικές έννοιες «δίπλα, ανάμεσα» κ.α.;
- Μετράει ως το 10 μηχανικά;
- Απαντάει σε σύνθετες ερωτήσεις, π.χ. «τι κάνεις όταν είσαι διψασμένος»;
- Δίνει ορισμούς, πχ. «Τι είναι το πιρούνι»;
- Ονομάζει μέλη κατηγορίας; πχ. «Πες μου κάποια φρούτα»
- Αφηγείται μια μικρή ιστορία;
- Περιγράφει πρόσφατα γεγονότα;, π.χ. «τι έκανες σήμερα στο σχολείο»
- Περιγράφει μια διαδικασία; π.χ. «πως φτιάχνουμε ένα τοστ;»
- Χρησιμοποιεί προθέσεις;
- Ρωτάει την έννοια των λέξεων που δεν γνωρίζει;
- Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, μελλοντικούς και παρελθοντικούς χρόνους, συγκριτικό βαθμό;
- Ονομάζει κατηγορίες;
- Απαντάει σε ερωτήσεις που εισάγονται με το «γιατί»;
5 έως 6 ετών
- Γνωρίζει τις ημέρες της εβδομάδας;
- Κατανοεί και ονομάζει χρονικές έννοιες «πρώτος», «δεύτερος», «τελευταίος»;
- Κατανοεί τις έννοιες «πριν», «μετά» σε μια ιστορία;
- Κατανοεί ποσοτικές έννοιες «μισό», «ολόκληρο»;
- Κατανοεί παθητική φωνή;
- Εκτελεί σύνθετες οδηγίες; Π.χ. «Πάρε την πράσινη μπλούζα και βάλε την στο δεύτερο συρτάρι».
- Δείχνει τι λείπει από εικόνα;
- Κάνει ερωτήσεις με το πώς;
- Είναι η πρότασή του ολοκληρωμένη, δηλαδή χρησιμοποιεί κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, συνδέσμους, επιθετικούς και εμπρόθετους προσδιορισμοί;
- Μετράει μέχρι το 30 μηχανικά;
- Λέει ολόκληρα τραγούδια;
- Αφηγείται ολόκληρη ιστορία;
6 έως 7 ετών
- Κατανοεί «αριστερά» «δεξιά»;
- Κατανοεί χρονικές έννοιες «φθινόπωρο», «χειμώνας» κτλ.;
- Λέει το αλφάβητο;
- Μετράει ως το 100;
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα παθητική φωνή;
- Προσθέτει και αφαιρεί μέχρι το 5;
- Κατασκευάζει ουσιαστικά από ρήματα; Π.χ. τραγουδάω-τραγουδιστής, νικάω-νικητής.
- Χρησιμοποιεί χρονικές έννοιες «σήμερα», «χθες», «αύριο»;
Αν ο αριθμός των αρνητικών απαντήσεων είναι παραπάνω από 2 έως 3 σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο, τότε μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για μια δωρεάν πρώτη εκτίμηση. Η έγκαιρη αντιμετώπιση των διαταραχών λόγου και ομιλίας μπορεί να βοηθήσει το παιδί στην ανάπτυξη του μέγιστου των ικανοτήτων του ώστε να «κλείσει η ψαλίδα» μεταξύ του ίδιου και των άλλων παιδιών της ηλικίας του. Με στόχο την καλύτερη δυνατή λειτουργικότητά του μέσα στην οικογένεια, στο σχολείο και στα υπόλοιπα περιβάλλοντα.
Πηγές: American Speech-Language Hearing Association (ASHA), Ομάδα Πρόληψης της Μόνιμης Επιτροπής Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL-LCTL), Δρ. Καμπανάρου Μ., (2007) Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας, Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην.
Ομάδα Λογοθεραπείας Ίρις
Βασ. Όλγας 4 , ΤΚ. 42 131
2431400936, 6988295770