Η σχολική αυλή σημαντική για τα παιδιά

Κατά πόσο μια μεγάλη σε μέγεθος και μια επαρκώς εξοπλισμένη σχολική αυλή μπορεί να επηρεάσει το βαθμό φυσικής δραστηριοποίησης των μαθητών/τριών; Σε αυτό το ερώτημα απαντά έρευνα των Ελένης Δελίδου, καθηγήτριας φυσικής αγωγής, Ουρανίας Ματσούκα, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ, Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) και Νικόλαου Διγγελίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή ΤΕΦΑΑ, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΠΘ), όπου έγινε προσπάθεια, να καταγραφεί ο βαθμός της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.
Επτακόσιοι ενενήντα εννέα (799) μαθητές/τριες [426 (53.3%) αγόρια], της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού, κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο αυτό-αναφοράς προκειμένου να εκτιμηθεί ο βαθμός της φυσικής δραστηριότητάς τους. Για την καταγραφή του περιβάλλοντος των σχολικών αυλών, κατασκευάστηκε λίστα υπαίθριων χαρακτηριστικών γνωρισμάτων σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ο.Σ.Κ.Α.Ε. και αναλύθηκαν/εξετάστηκαν διεξοδικά τα χαρακτηριστικά των αυλών των σχολείων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, σύμφωνα με τον καθηγητή στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Νίκου Διγγελίδη, έδειξαν ότι τα παιδιά επηρεάζονται από το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται και συμπεριφέρονται ανάλογα.
Όπως διαπιστώθηκε, τα παιδιά που φοιτούσαν σε σχολεία με μεγάλες αυλές, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν πιο δραστήρια από τα παιδιά που φοιτούσαν σε σχολεία με μεσαίου μεγέθους αυλές ή με μικρές αυλές. Παρομοίως, οι μαθητές/τριες που φοιτούσαν σε σχολεία που διέθεταν επαρκή εξοπλισμό στην αυλή τους, ήταν σημαντικά πιο δραστήριοι/ες από τους μαθητές/τριες που φοιτούσαν σε σχολεία με αυλή ανεπαρκώς εξοπλισμένη. Το αποτέλεσμα αυτό ενισχύει την άποψη ότι οι μεγάλες σχολικές αυλές με πλούσιο εξοπλισμό παιχνιδιού και άθλησης μπορούν να ωθήσουν τους μαθητές/τριες σε πιο δραστήριες συμπεριφορές.
Τα συμπεράσματα που μπορεί να βγάλει κανείς από τη συγκεκριμένη έρευνα είναι, είναι ότι οι σχολικές αυλές θα πρέπει να είναι απλοί χώροι που να επιτρέπουν στα παιδιά να τρέξουν τριγύρω και να κινηθούν ελεύθερα κατά το διάλειμμα.
Ακόμη, θα ενθαρρύναμε την πολιτεία ή/και τους δήμους να δώσουν περισσότερη προσοχή στη διαμόρφωση αυτών των χώρων και να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για τον εξοπλισμό και διαμόρφωση της αυλής με γνώμονα την ασφάλεια και την ενθάρρυνση των μαθητών για κίνηση. Ένα ενθαρρυντικό, ασφαλές σχολικό περιβάλλον μπορεί να ωθήσει τα παιδιά σε ουσιαστικότερη ενασχόληση με τη Φυσική Δραστηριότητα κι αυτό έχει βέβαια σημαντικά θετικά αποτελέσματα στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών.
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Διγγελίδη, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, με την έντονη αστικοποίηση, έχει στερήσει από τα παιδιά την ύπαιθρο και τις βιωματικές εμπειρίες, που προκύπτουν από την επαφή τους με τη φύση. Η μείωση των ελεύθερων χώρων παιχνιδιού και η αδυναμία των γονιών τους για επίβλεψη, περιορίζουν την πρόσβαση των παιδιών στη γειτονιά, μια μοναδική ευκαιρία για συνεύρεση με φίλους και υπαίθρια εξερεύνηση.
Η κατάσταση αυτή καθιστά τη σχολική αυλή – μέσω των διαλειμμάτων ή/και της πρόσβασης σε αυτήν κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου των παιδιών – ως μια ιδανική τοποθεσία για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας των μαθητών της παιδικής και εφηβικής ηλικίας κυρίως.
Η σχολική αυλή, προσθέτει, είναι ένα υπαίθριο περιβάλλον που βιώνουν τα παιδιά καθημερινά για πολλά χρόνια, και ασκεί ισχυρή επιρροή στην καθημερινή τους ζωή. Τα παιδιά παίζουν στην αυλή του σχολείου τους κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και μέσα από τις εμπειρίες του παιχνιδιού ολοκληρώνουν την προσωπικότητά τους, καθώς τα παιχνίδια στη σχολική αυλή είναι ένας ισχυρός μηχανισμός για τη μετάδοση των κοινωνικών και πολιτιστικών πληροφοριών. Ακόμη, τα παιδιά το απόγευμα πολλές φορές επιστρέφουν στην αυλή για να βρεθούν με φίλους, να παίξουν, να ασκηθούν, καταλήγει ο ίδιος.