KidsnewsΣχολές γονέων

Συμβουλές για να αποδέχονται γεύσεις τα παιδιά!

Γράφει η Ανδριάνα Ρόζμους – Διαιτολόγος / Διατροφολόγος

Μια μεγάλη δυσκολία που αντιμετωπίζουν, συχνά, οι γονείς είναι πώς να μάθουν στα μικρά παιδιά την αξία της υγιεινής διατροφής, ώστε να τα βοηθήσουν να αποκτήσουν μια ισορροπημένη διατροφή με ποικιλία τροφών, που θα παρέχει στον οργανισμό τους όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη σωστή ανάπτυξή τους.

Ειδικά η αποδοχή ορισμένων τροφών όπως τα λαχανικά, τα φρούτα και τα όσπρια είναι, πολλές φορές, εξαιρετικά δύσκολη και απαιτεί χρόνο, υπομονή και προσπάθεια. Τα μικρά παιδιά ίσως χρειαστεί να εκτεθούν περισσότερες από 8 – 10 φορές σε ένα τρόφιμο για να το δοκιμάσουν, και περισσότερες από 12 – 15 φορές για να το αποδεχθούν και να το προτιμήσουν.

Παρακάτω, ακολουθούν μερικές χρήσιμες συμβουλές που μπορεί να βοηθήσουν τους γονείς στην προσπάθειά τους να πείσουν τα παιδιά να δοκιμάσουν νέες γεύσεις και να αποκτήσουν ποικιλία στη διατροφή τους…

 

  • Δίνουμε το καλό παράδειγμα!

Η διατροφή είναι οικογενειακή υπόθεση και όλα τα μέλη οφείλουν να ακολουθούν το ίδιο μενού (εκτός και αν υπάρχει σε ένα μέλος κάποια τροφική δυσανεξία ή τροφική αλλεργία). Απολαμβάνουμε, λοιπόν, κι εμείς το φαγητό της οικογένειας, τρώμε φρούτα και λαχανικά μπροστά στο παιδί, φροντίζουμε ώστε να υπάρχει ποικιλία στις επιλογές μας. Αν εμείς δεν κάνουμε υγιεινές επιλογές και καταφεύγουμε στο γρήγορο φαγητό και στα τυποποιημένα σνακ, τότε και το παιδί θα μιμηθεί τη συμπεριφορά μας και θα κάνει αντίστοιχες επιλογές.

 

  • Παροτρύνουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στην προετοιμασία του φαγητού!

Στα μικρά παιδιά αρέσει γενικά να βοηθούν στο μαγείρεμα και στο στρώσιμο το τραπεζιού. Τους δίνουμε, λοιπόν, την ευκαιρία να έχουν λόγο στην επιλογή του εβδομαδιαίου μενού, να βοηθήσουν με τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, να προσθέσουν υλικά στο φαγητό, να τοποθετήσουν τις χαρτοπετσέτες ή τα σερβίτσια στο τραπέζι και γενικά να συμμετέχουν στη διαδικασία παρασκευής του φαγητού. Έτσι, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να δοκιμάσουν κάτι στο οποίο έχουν συμβάλλει και αυτά.

 

  • Δίνουμε στα παιδιά εναλλακτικές επιλογές!

Τα παιδιά θέλουν να έχουν επιλογή στο τι θα φάνε και αυτό είναι αποδεκτό. Αντί να αφήσουμε εντελώς ανοιχτό το πεδίο των επιλογών τους, κάτι που θα τα μπερδέψει και θα δημιουργήσει ένταση και διαφωνίες, μπορούμε να τους προσφέρουμε δύο εναλλακτικές επιλογές. Για παράδειγμα, αντί να ρωτήσουμε: “Τι σαλάτα θέλεις με το φαγητό σου;” όπου η απάντηση μπορεί να είναι “Τίποτα”, ρωτάμε: “Προτιμάς μαρούλι ή κουνουπίδι με το φαγητό σου;”. Με αυτόν τον τρόπο του δίνουμε την ευκαιρία να αποφασίσει εκείνο για το τι θα φάει.

 

  • Δε χρησιμοποιούμε το φαγητό ως επιβράβευση ή τιμωρία!

Η χρήση του φαγητού ως μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας οδηγεί το παιδί στο να συσχετίσει μία τροφή με θετικά ή αρνητικά συναισθήματα. Αυτό διαταράσσει την υγιή σχέση ατόμου – τροφής και μπορεί να οδηγήσει σε διατροφικές διαταραχές. Σκοπός μας είναι το παιδί να επιλέξει και να αποδεχθεί συνειδητά ένα τρόφιμο, να το αγαπήσει και να γίνει μέρος της διατροφής του επειδή του αρέσει, και όχι επειδή φοβάται ότι θα τιμωρηθεί ή θα στερηθεί κάτι που αγαπάει.

 

  • Προσφέρουμε ένα μη αποδεκτό τρόφιμο σε άλλη μορφή ή κρυμμένο σε κάποια άλλη τροφή!

Πολλές φορές, τα παιδιά μπορεί να αρνούνται να καταναλώσουν ένα τρόφιμο, αλλά να τους αρέσει όταν τους το προσφέρουμε σε διαφορετική μορφή. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να μη θέλει να φάει ψάρι ψητό ή μαγειρευτό, αλλά να του αρέσουν οι ψαροκροκέτες. Ή μπορεί να αρνείται να φάει όσπρια με τη μορφή σούπας, αλλά να τρώει ευχάριστα μπιφτέκι οσπρίων ή ζυμαρικά από αλεύρι οσπρίων. Ένας άλλος τρόπος να εισάγουμε τρόφιμα στη διατροφή του παιδιού είναι να τα κρύψουμε μέσα σε άλλα τρόφιμα, πχ λαχανικά πολτοποιημένα μέσα σε σούπες ή σάλτσες, ψιλοκομμένα λαχανικά μέσα σε ομελέτα, φρούτα μέσα σε smoothie, σπόροι (πχ λιναρόσπορος κοπανισμένος) μέσα σε κεφτεδάκια, ξηροί καρποί κρυμμένοι σε κέικ και κουλουράκια.

 

  • Σερβίρουμε ωραία το φαγητό!

Τα παιδιά αγαπούν τα όμορφα σκεύη. Σερβίρουμε, λοιπόν, το φαγητό σε ωραία πιάτα και τοποθετούμε τις χαρτοπετσέτες με ιδιαίτερο τρόπο. Μπορούμε, μάλιστα, να επιλέξουμε μαζί με το παιδί παιδικά σκεύη με τα αγαπημένα του χρώματα και σχέδια.

Για τα μικρότερα παιδιά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα τρόφιμα για να δημιουργήσουμε, με τη βοήθεια της φαντασίας μας και του διαδικτύου, ευφάνταστα πιάτα με φατσούλες, ζωάκια, κα.

 

  • Μετά από λίγο καιρό προσφέρουμε ξανά στα παιδιά τις τροφές που αρνούνται να δοκιμάσουν!

Τα παιδιά ίσως χρειαστεί να εκτεθούν πολλές φορές σε ένα τρόφιμο, για να μπορέσουν να εξοικειωθούν με αυτό και τελικά να το αποδεχτούν. Εκτός αυτού, αλλάζουν συχνά προτιμήσεις και για αυτό το λόγο, μετά από λίγο καιρό, τους προσφέρουμε ξανά την ίδια τροφή.

 

Προσοχή:

→Όταν ένα παιδί αρνηθεί να φάει ένα τρόφιμο, το αποσύρουμε χωρίς σχόλια και εντάσεις. →Γενικά, φροντίζουμε να υπάρχει ευχάριστη διάθεση την ώρα του φαγητού.

→Μετά από λίγες μέρες, μπορούμε να προσφέρουμε το ίδιο τρόφιμο συνδυάζοντάς το με μια αγαπημένη τροφή, πχ αν στο παιδί δεν αρέσουν τα φασολάκια αλλά τρώει ευχάριστα το κοτόπουλο, μπορούμε να του δώσουμε, την επόμενη φορά, κοτόπουλο με μια μικρή ποσότητα από φασολάκια. Έτσι, αυξάνουμε τις πιθανότητες το παιδί να δοκιμάσει.

→Δεν επιμένουμε στο όλα ή τίποτα! Έστω και μια μικρή ποσότητα ενός νέου τροφίμου να δοκιμάσει το παιδί είναι μια καλή αρχή!

 

Η σωστή διατροφή είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός υγιεινού τρόπου ζωής! Αξίζει, λοιπόν, να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαμορφώσουν υγιείς διατροφικές συνήθειες δίνοντας ποικιλία και χρώμα στη διατροφή τους!

 

Back to top button