Σχολές γονέων

Παιδιά προσχολικής ηλικίας στο σπίτι-H Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας ν. Τρικάλων προτείνει δράσεις!

Με τα μέτρα προστασίας λόγω της πανδημίας, τα παιδιά μένουν στο σπίτι.

Το ερώτημα είναι «Πώς τα απασχολούμε; Τι λαμβάνουμε υπόψη μας ανάλογα με την ηλικία τους;».

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μεγάλη σημασία έχει το ελεύθερο-συμβολικό παιχνίδι, όπου μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες έκφρασης και επικοινωνίας (π.χ κουκλοθέατρο, μαγειρική, παιχνίδι ρόλων με διάφορα επαγγέλματα κ.α.). Εάν αυτό συνδυαστεί με κίνηση, αποκτά κιναισθητικό χαρακτήρα και ελκύει ακόμη περισσότερο τα παιδιά.

Παράλληλα, δραστηριότητες, που προάγουν τη λεπτή και αδρή κινητικότητα, είναι ιδιαίτερα σημαντικές  για την τόνωση της  αυτοπεποίθησης, αλλά και αυτονομίας του παιδιού. Κάποιες ιδέες:

  • Προσπαθήστε να περάσετε χάντρες μέσα από ένα κορδόνι
  • Μεταφέρετε αντικείμενα (π.χ. τουβλάκια) από ένα δοχείο στο άλλο χρησιμοποιώντας ένα κουτάλι
  • Δημιουργήστε με πλαστελίνη ή δαχτυλομπογιές
  • Παίξτε χρησιμοποιώντας μια μπάλα
  • Ενθαρρύνετε το πήδημα και τρέξιμο σε πλαισιωμένο περιβάλλον (π.χ. αυλή ή κήπος)

 

Ιδιαιτέρως, το παιδί με διάσπαση προσοχής ή/και υπερκινητικότητα είναι εκ φύσεως αυθόρμητο, παρορμητικό, συχνά διασπάται και βαριέται εύκολα και χρειάζεται να βοηθηθεί με όρια και κανόνες που έχουν συνέπεια και σταθερότητα. Έχει σημασία οι γονείς να εστιάσουν στη συμπεριφορά που θέλουν να κατακτήσει το παιδί και όχι σε αυτή που πρέπει να σταματήσει. Οι απαιτήσεις που θέτουν να είναι στο μέτρο των δυνατοτήτων του παιδιού και να διατυπώνονται ξεκάθαρα, με σαφήνεια και όσο το δυνατόν πιο απλά και κατανοητά.

Είναι ωφέλιμο για το παιδί να ασχολείται με παιχνίδια που απαιτούν συγκέντρωση και προσοχή, όπως τα παζλ. Για τον ίδιο λόγο οι δουλειές του σπιτιού (π.χ. άπλωμα ρούχων, πλύσιμο πιάτων, σκούπισμα) επίσης βοηθούν. Ταυτόχρονα ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο και μουσικής έκφρασης είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της οπτικοχωρικής του αντίληψης, αλλά και του οπτικό-κινητικού συντονισμού αντίστοιχα. Γενικά, προσπαθούμε να δώσουμε χρόνο και δείχνουμε υπομονή και εμπιστοσύνη σε αυτά που επιχειρεί το παιδί κάθε φορά.

 

Δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ψυχική υγεία 

Υπάρχουν πολλοί διασκεδαστικοί τρόποι, μέσω των οποίων οι γονείς όπως και οι παιδαγωγοί μπορούν να διασφαλίσουν την ψυχική υγεία των παιδιών, κατακτώντας ψυχική ισορροπία, συναισθηματική ωριμότητα, συγκέντρωση, θετική σκέψη και χαλάρωση, εφόδια που θα τους βοηθήσουν να μάθουν να αλληλεπιδρούν με επιτυχία και να διαχειρίζονται το καθημερινό τους άγχος. Ειδικότερα, όσον αφορά τη διαχείριση των συναισθημάτων, που είναι βασικός παράγοντας ενίσχυσης και διασφάλισης της ψυχικής ισορροπίας, οι ενήλικες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά, μέσα από δραστηριότητες αναγνώρισης και αντίληψης των συναισθημάτων τους.

Ενδεικτικά:

  • Αντιστοίχηση των εκφράσεων του προσώπου τους με τα συναισθήματά τους

Το παιδί κοιτά τον καθρέφτη και παίρνει μια χαρούμενη έκφραση. Στη συνέχεια την αποτυπώνει στη μια πλευρά ενός χάρτινου πιάτου. Από την άλλη πλευρά πρέπει να ζωγραφίσει μια λυπημένη έκφραση του προσώπου του. Κρατώντας την κατασκευή μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τα συναισθήματά του.

  • Αντιστοίχηση συναισθημάτων και προσώπων

Το παιδί βλέπει σε ένα μεγάλο χαρτόνι κάποια βασικά συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, απέχθεια). Στη συνέχεια πρέπει να κάνει ένα κολάζ με τα πρόσωπα ανθρώπων που βρίσκει από περιοδικά. Τα κόβει και τα κολλά δίπλα στο αντίστοιχο συναίσθημα.

  • Παντομίμα συναισθημάτων

Ο ενήλικας ζωγραφίζει πρόσωπα με διάφορα συναισθήματα. Το παιδί πρέπει να αναγνωρίσει το συναίσθημα και να το περιγράψει όχι με λόγια, αλλά χρησιμοποιώντας κινήσεις του σώματος.

 

Σχετικά με την ανάπτυξη της συγκέντρωσης και της σκέψης, αυτή συνδέεται άρρηκτα με την ψυχική ηρεμία. Ενδεικτικά προτείνονται οι εξής δραστηριότητες:

  • Μπαλάκι από πλαστελίνη

Το παιδί πλάθει με τα χέρια του ένα μπαλάκι. Του ζητάμε να εστιάσει σε αυτό και να αποτυπώσει ένα συναίσθημα που του έρχεται στο μυαλό. Μπορεί ανάλογα με το συναίσθημα να σφίξει το μπαλάκι, να το τρίψει ακόμη και να το κόψει.

  • Κοιτάζω στον τοίχο

Το παιδί κοιτάζει προς τον τοίχο. Του δίνουμε χρόνο να τον παρατηρήσει και να αφοσιωθεί στην διακόσμησή του. Έπειτα το ρωτάμε διευκρινιστικά για χρώματα, σχήματα, μεγέθη κτλ.

  • Περνώ ανάμεσα

Το παιδί παροτρύνεται να περάσει ανάμεσα από ένα μοτίβο αντικειμένων που έχετε σχεδιάσει. Απαιτεί προσοχή και συγκέντρωση. Όταν τα καταφέρει μπορείτε να κάνετε διάφορες παραλλαγές στο αρχικό μοτίβο αλλά και στον τρόπο που μπορεί να περνάει το παιδί (αργά, γρήγορα, διακοπτόμενα).

 

Τέλος , οι ασκήσεις χαλάρωσης είναι ιδιαίτερα σημαντικές για το παιδί γιατί το βοηθούν στον έλεγχο του νου και του σώματος.

Συγκεκριμένα ασκήσεις όπως:

  • Πάρε βαθιές ανάσες
  • Εισπνοή-εκπνοή
  • Κράτησε την ανάσα σου και μέτρα ως το 5

 

Η Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας νομού Τρικάλων παρέχει υπηρεσίες σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά που αντιμετωπίζουν περισσότερο ή λιγότερο σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας.

Η Κινητή Μονάδα παρέχει:

  • Πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία των ψυχικών διαταραχών.
  • Παρακολούθηση και φροντίδα των ανθρώπων με διαταραχές της ψυχικής υγείας.
  • Συμβουλευτική σε άτομα, οικογένειες και ομάδες για θέματα ψυχικής υγείας.
  • Δραστηριότητες καταπολέμησης του αποκλεισμού, των προκαταλήψεων και των διακρίσεων που συνήθως συνοδεύουν την ψυχική διαταραχή.

 

Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας

 νομού Τρικάλων

ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

24310 73385,  24310 70626

Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00 – 14:00

Οι Ψυχολόγοι και οι Κοινωνικοί Λειτουργοί της Μονάδας έχουν ενταχθεί και παρέχουν υπηρεσίες και μέσω της τηλεφωνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης για τον κορονοιό  10306

Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής

Υποστήριξης 10306 για τον κορονοϊό

Όλες οι υπηρεσίες της Μονάδας παρέχονται δωρεάν

Back to top button